< terug naar het overzicht

La Compagnie als naamontwikkelingsbureau

26 september 2017     10:26

We hebben een lange en uitgebreide portfolio naamontwikkelingstrajecten. Een zelf ontwikkelde methode bleek waardevol.

Naamontwikkelingsbureau La Compagnie heeft in de loop der jaren een zeer effectieve methode ontwikkeld om namen voor merken, bedrijven en organisaties te bedenken. Daarbij komen alle aspecten bij een dergelijk proces belangrijk zijn aan bod. We noemen bijvoorbeeld  de vertaling van kernwaardes, draagvlak, internationalisering, uniciteit in het onlineveld, marketing & communicatiekracht tot en met de vastlegging via merkenbureaus. Grootste ‘vlaggenschip’ is de door ons ontwikkelde themaregel Seal for Life voor een Nederlands bedrijf, die werd verkozen als naam voor een wereldwijd opererende multinational. Hieronder een ( kleine) greep van de tientallen namen die wij ontwikkelden in de afgelopen jaren.


Seal For Life Industries

Voor STOPAQ Stadskanaal bedachten wij de pay off: Seal for Life. Dát is ook wat ze doen; het levenslang beschermen tegen verouderingsprocessen bij staal, beton, etc etc. Toen het bedrijf onderdeel werd van een multinational werd de payoff door het Amerikaanse concern verheven tot de naam van een internationale divisie: SeallforLife Industries. We zijn daar bijzonder trots op.

 


Certe

Verschillende streek- en huisartsenlaboratoria in Noord-Nederland gingen fuseren en zochten een nieuwe naam en beeldtaal. Hun grootste kernwaarde ‘Zekerheid’ werd uiteindelijke vertaald in het latijnse ‘Certe’. Bij dit proces werden alle geledingen van de organisaties betrokken via zgn. ‘dialoog-café’s’ De beeldtaal brengt een voor veel mensen wat ‘eng werkveld’ op een kunstzinnige en vriendelijke wijze naar buiten.


TWINLIFE

Met als mede-eigenaren de tweeling Frank en Ronald de Boer lag de naam Twinlife eigenlijk voor de hand…maar je moet hem wel bedenken. Dat is gebeurd en de naam was ook nog vrij. Inmiddels is het merk een blijvertje in het Europese middensegment van de casual kleding.


Garnwerd aan Zee

In Garnwerd werd een totaal nieuw horecaconcept gerealiseerd op de plek waar een verouderd paviljoen stond. Bij de ambitieuze plannen moest een spraakmakende naam komen. Het werd: Garnwerd aan Zee. De historie van Garnwerd als plek aan de open verbinding naar zee werd door ons ook in het restaurant zelf doorvertaald in beeldtaal en design.


Talenten op één

FC Groningen bouwt het TopsportZorgCentrum. Met als doel in 2018 jeugdige talenten alle faciliteiten en aandacht te kunnen geven die ze verdienen en gereed te maken voor het échte werk.Voor dit onderdeel bedacht La Compagnie het thema ‘Talenten op één.


Copy Republic

Ondernemer Marc Sanders bedacht in 2012 een nieuw concept, om de Nederlandse copywereld onafhankelijker te maken van contracten met de grote merken als Canon, Toshiba, HP enz enz. Een nieuw onafhankelijk en neutraal gebied in een veld van grootmachten. Heel toepasselijk vonden we de rebelse naam Copy Republic passen bij deze nieuwe onderneming. Inmiddels is het bedrijf groot gegroeid en kent el vele onderdanen.


MARQUANT

In 1975 (!) begin Wim van Dijken voor zichzelf in de modewereld. Wim had een zeker voor die tijd markant concept en…de naam Marquant werd geboren en is 45 jaar later nog steeds live and kicking in de Groninger modewereld.


Corax, van Davanti

Hoe noem je een softwarepakket dat vanaf je tablet de complete opslag en overslag in de gaten houdt? Dat je waarschuwt als de temperatuur van het verse fruit in de terminal van Antwerpen te hoog oploopt? Als het de exacte tijd wordt dat alle filialen van Jumbo worden beleverd met vers vlees in de juiste koeling?

Een raaf ziet alles uit de lucht en waarschuwt zelfs andere dieren dat er iets te halen valt. De latijnse betekenis van raaf – Corax – was dan ook de naam waar opdrachtgever Davanti zeer content mee was. Een bijpassende beeldtaal maakte het concept af.


trendhopper

Ikea kwam naar Nederland en werd een doorslaand succes. In opdracht van bureau Klein uit Hilversum bedachten we de naam voor het Nederlands antwoord voor betaalbaar designmeubilair: Trendhopper. Het logo werd nog niet zolang geleden door een designbureau fraai gerestyled.


Dit bericht delen