FC Groningen

Al meer dan 20 jaar zijn we de strategische én operationele marketingpartner van de Trots van het Noorden.



Van eerste divisie naar bekerwinst

We waren natuurlijk al eerder fan, maar onze samenwerking begon toen FC Groningen degradeerde naar de eerste divisie. Onze eerste taak was om meer bezoekers naar het Oosterpark te trekken. We bedachten van alles en vroegen én kregen letterlijk de ruimte van het Nieuwsblad van het Noorden op paginagrote gedichten over onze helden (Durovski, Houtman, etc.) af te drukken. We staken het vuur aan en toen de KNVB de sta-tribunes aan de Zaagmuldersweg-zijde verbood, bedachten we een nieuw soort supporter; de Gompies.









Complete, gesponsorde families van kunststof bevolkten de lege sta-tribunes in het Oosterpark…









Eén van de eerste printcampagnes, met medewerking Nieuwsblad van het Noorden





Groene projecten

Was de (marketing) doelstelling de eerste 15 jaar vooral het werven van seizoenkaarthouders en sponsoren; vanaf 1995 werd veel meer vanuit een lange termijnvisie gewerkt. Een nieuw (groen) stadion was daarbij cruciaal voor een gezond voortbestaan van de club. Wat betreft de marketing schoven we meer en meer aan bij de duurzame (energietransitie) ontwikkelingen in Noord-Nederland. Dit mondde in 2010 uit in de door ons bureau tot stand gebrachte samenwerking met Energy Valley. De Energy Valley Topclub werd het eerste thematische businessmodel waarbij een voetbalclub als marketingvehicle ging werken. Diverse succesvolle groene projecten werden – en worden – vanuit dit concept opgezet.









Thematische benadering

Energy Valley werd dus via FC Groningen het uithangbord  van het duurzame denken en doen in Noord-Nederland. Na het Energy Valley succes volgden al ras meer businessmodellen; de Vastgoedlounge, de Agrarische (boeren!) box en recentelijk de Health i Port Lounge. FC Groningen verbindt dus daadwerkelijk business met voetbal en andersom. Het vaak gehoorde thema op zondagmiddag is dan ook: ‘nu ik je toch zie…’









We go way back

Bij onze veelzijdige activiteiten voor FC Groningen worden we geruggesteund door onze jarenlange internationale ervaring met sportmarketing in de ruimste zin van het woord. La Compagnie deed en doet campagnes voor sportmerken, bonden en sportgerelateerde organisaties sinds 1987.









Volksclub met internationale uitstraling

Voor de uitstraling en communicatiedoelen van FC Groningen gebruiken we de meest uiteenlopende middelen: van augmented reality tot klassieke advertenties, van outdoor tot en met de social media domeinen. Basis is de huisstijl die in mede werd ontwikkeld door samenspraak en voelsessies met de supportersvereniging. Op deze wijze werd een breed gedragen uitstraling van de volksclub FC Groningen verkregen.







2018 - Talenten op één

FC Groningen heeft de ambitie om samen met andere betrokkenen, zoals gemeente Groningen, Martini Ziekenhuis, HANNN en Hanzehogeschool, een Topsportzorgcentrum te bouwen. Het wordt voor FC Groningen een multifunctioneel opleidingscentrum met als doel in 2018 meer dan de helft van de selectiespelers uit eigen kweek en regio te hebben gehaald. Het antwoord dus op de vele onbetaalbare uitwassen in het voetbal van vandaag. Gerard Kemkers wordt de performance manager. ‘2018 – talenten op één’ noemen wij het project en ons bureau begeleidt de marketingcommunicatie. Behalve een projectboek was de introductiefilm erg belangrijk bij de start die door de media erg goed werd gecoverd: FC Groningen haalde vrijwel alle journaals met het concept.