Payt

Wat je ook maakt, wat u ook levert



De succesformule die Payt heet

Nog geen vijf jaar geleden kregen 5 mensen een idee. Het was een doordacht idee hoe je debiteurenbeheer van bedrijven en organisaties, toch al vaak niet de meest geliefde bezigheid bij bedrijven, makkelijker, eenvoudiger en effectiever kon maken. Het (online) idee werd concreet en kreeg de toepasselijke naam met een twist aan het eind: Payt. Het idee werd een product en nog geen vijf jaar later een doorslaand succes. Payt werkt naadloos samen met vele boekhoudsystemen en ontzorgt bedrijven en organisaties volkomen. Hetgeen rust in de organisatie brengt. De founders van Payt, Sander Kamstra, Aziz Al-Harazi, Rob Rustenburg, Merijn Stapert en Jelger Gustafsson, waren toevallig al fans van FC Groningen en in de afgelopen jaren was het logo van Payt al eens te zien op de dugouts voor het veld van de FC. Payt besloot haar landelijke ambities nu extra kracht bij te zetten en hun naamsbekendheid via FC Groningen te vergroten; als hoofdsponsor. La Compagnie kreeg de opdracht om de sponsorcommunicatie te verzorgen.





Het concept

Ons bureau ontwikkelde een communicatieconcept wat in feite precies aangeeft wat Payt doet: wat je ook produceert, maakt of levert, Payt zorgt dat het op een gemakkelijke en snelle wijze wordt betaald. De pay off ‘Get it. Payt’ werd geboren en zegt twee dingen; ‘zorg dat je de software van Payt krijgt’ en ‘zorg dat je betaald krijgt’. Wat je ook produceert en wat je ook maakt. Dit laatste heeft ons bureau vertaald door een duidelijke symbolische beeldtaal aan deze duiding toe te voegen: van zonnebrillen tot oor markers voor rundvee, van energie tot auto’s en van horloges tot windmolens, wat je ook produceert, get it. Payt.









De implementatie

Het concept wordt in alle mogelijke uitingen en middelen vertaald, zowel on- als offline als uitingen in het stadion. De led-boarding is zeer opvallend en door de brede beelden sterk afwijkend van tot nu toe bestaande concepten voor de boarding.  In de businessruimte en op grote schermen zijn er vertalingen van het thema. Op de planning staat een commercial, die het thema op een indringende wijze gaat vertalen. Vooral de uiting met de koe heeft veel impact door zijn vorm en looks.









Afwijkend van wat normaal gebruikelijk was; adviseerden wij de nieuwe hoofdsponsor de vaste branding-uitingen bovenin het stadion niet te benutten voor ‘wij van wc eend’- uitingen, maar op een sympathieke wijze de verbinding te zoeken met alles en iedereen van en rond de club. Aan de korte zijden werd het de tekst ‘Wij zijn Groningen’, deze is rechtstreeks ontleend aan de grote spandoeken die op 3 mei 2015 (de dag van de bekerfinale) in het Feyenoord stadion door supporters werden getoond. Aan weerszijden van deze slogan werd subtiel het logo van de sponsor geplaatst, want ‘ook zij zijn Groningen’. Op de lange zijden kwam een tekst die eveneens ontleend is aan de fans van de FC; ‘Samen achter de Trots van het Noorden’. Hier werd wél het logo van Payt aan toegevoegd, als zijnde de afzender. Direct al na het aanbrengen van de mega-doeken kwamen er zeer veel positieve reacties binnen bij FC Groningen en de hoofdsponsor.









Effect

Voetbalsponsoring is bewezen effectief. Sterker nog: het is de meest effectieve manier ter wereld om communicatiedoelen te bereiken. Payt heeft zich terdege georiënteerd bij voorgangers en collega-bedrijven als Noordlease (eerder al hoofdsponsor geweest) en AFAS, de sponsor van AZ. Deze bedrijven kunnen getuigen van de enorme stappen die er zijn gemaakt dankzij het hoofdsponsorschap van een eredivisieclub. In het geval van Payt wordt de gehele operatie ook doorgemeten, te beginnen met een nulmeting.