De DAG als het domein

Wat elke dag voor ieder afzonderlijk die in het Noorden woont interessant maakt is heel verschillend. Dagblad van het Noorden maakt de keuze voor de lezer in elk geval zo moeilijk mogelijk. Ze verslaat, informeert, belicht achtergronden, onderzoekt én inspireert op verschillende wijzen. ‘Dag, interessante dag’ was dan ook het startthema van de brandings- én wervingscampagne die La Compagnie voor NDC ontwikkelde. Inmiddels is de campagne de verdieping ingegaan ligt het accent op de verbinding die het Dagblad elke dag weer wil maken in Noord-Nederland. Samen met de lezers en bewoners van onze regio.

 

 

De openingscampagne campagne voor Dagblad van het Noorden, ‘Dag, interessante dag’ was (uiteraard) multimediaal, met uitingen voor outdoor, offline, online en op tv. YouTube werd natuurlijk ook ingeschakeld.

 

 

De communicatie-boodschap in de start van de brandingscampagne zat niet op het product, de krant, de online-extensions, de evenementen etc , maar op de beleving van doelgroepers. Iedereen individueel pakt zijn of haar momenten of tijdstippen op een dag (!) om nieuws, achtergronden tot en met inspiratie op te doen. Op zijn of haar manier. De campagne liet doelgroepers op verschillende plaatsen in het Noorden dan ook zien op verschillende tijdstippen van de dag; de kijker mag het verhaal zelf afmaken.

 

 

De start van de campagne werd voorafgegaan aan de guerrilla-actie, waarbij op verschillende plaatsen in het doelgebied van Dagblad van het Noorden ’s morgens in alle vroegte (vanaf 6.00 uur) koffie werd uitgedeeld. Dit werd gedaan in samenwerking met ZieOmmeZijde, en de dames van Doubble U werden voorzien van het campagne-thema en bijbehorende koffiebekertjes. De spontane en leuke reacties in Groningen, Emmen, Assen en Winschoten werden vastgelegd door de mannen van Identify Film en op sociale media verspreid.

 

 

Teksten

De teksten in de openingscampagne waren in de ‘4e persoon’ geschreven. Alsof de DAG een synoniem was voor het Dagblad, waarmee werd aangegeven dat de 24 uur van een etmaal gelijk stond aan de tijd die Dagblad multimediaal verslaat en optekent.

Er werd veel aandacht besteed aan fotografie, aan locaties en de personas. Stuk voor stuk mensen die ook écht abonnee zijn en representatief zijn voor de jongere doelgroep die Dagblad wil aanspreken en werven als abonnee.

 

 

Fotografe Polina Gladkova deed de shoots van de openingscampagne. Ze kwam op jonge leeftijd met haar moeder naar Nederland. Ze studeerde in Groningen waar ze samen optrok met La Compagnie’s leaddesigner Jasmin Latupeirissa. Polina maakt nu (landelijk) furore in Amsterdam waar ze in de studio werkt met de bekende Nederlandse fotograaf Arjan Benning. Arjan was aanwezig bij de shoot op Schiermonnikoog.

 

De DAG als het domein

Wat elke dag voor ieder afzonderlijk die in het Noorden woont interessant maakt is heel verschillend. Dagblad van het Noorden maakt de keuze voor de lezer in elk geval zo moeilijk mogelijk. Ze verslaat, informeert, belicht achtergronden, onderzoekt én inspireert op verschillende wijzen. ‘Dag, interessante dag’ was dan ook het startthema van de brandings- én wervingscampagne die La Compagnie voor NDC ontwikkelde. Inmiddels is de campagne de verdieping ingegaan ligt het accent op de verbinding die het Dagblad elke dag weer wil maken in Noord-Nederland. Samen met de lezers en bewoners van onze regio.

 

 

De openingscampagne campagne voor Dagblad van het Noorden, ‘Dag, interessante dag’ was (uiteraard) multimediaal, met uitingen voor outdoor, offline, online en op tv. YouTube werd natuurlijk ook ingeschakeld.

 

 

De communicatie-boodschap in de start van de brandingscampagne zat niet op het product, de krant, de online-extensions, de evenementen etc , maar op de beleving van doelgroepers. Iedereen individueel pakt zijn of haar momenten of tijdstippen op een dag (!) om nieuws, achtergronden tot en met inspiratie op te doen. Op zijn of haar manier. De campagne liet doelgroepers op verschillende plaatsen in het Noorden dan ook zien op verschillende tijdstippen van de dag; de kijker mag het verhaal zelf afmaken.

 

 

De start van de campagne werd voorafgegaan aan de guerrilla-actie, waarbij op verschillende plaatsen in het doelgebied van Dagblad van het Noorden ’s morgens in alle vroegte (vanaf 6.00 uur) koffie werd uitgedeeld. Dit werd gedaan in samenwerking met ZieOmmeZijde, en de dames van Doubble U werden voorzien van het campagne-thema en bijbehorende koffiebekertjes. De spontane en leuke reacties in Groningen, Emmen, Assen en Winschoten werden vastgelegd door de mannen van Identify Film en op sociale media verspreid.

 

 

Teksten

De teksten in de openingscampagne waren in de ‘4e persoon’ geschreven. Alsof de DAG een synoniem was voor het Dagblad, waarmee werd aangegeven dat de 24 uur van een etmaal gelijk stond aan de tijd die Dagblad multimediaal verslaat en optekent.

Er werd veel aandacht besteed aan fotografie, aan locaties en de personas. Stuk voor stuk mensen die ook écht abonnee zijn en representatief zijn voor de jongere doelgroep die Dagblad wil aanspreken en werven als abonnee.

 

 

Fotografe Polina Gladkova deed de shoots van de openingscampagne. Ze kwam op jonge leeftijd met haar moeder naar Nederland. Ze studeerde in Groningen waar ze samen optrok met La Compagnie’s leaddesigner Jasmin Latupeirissa. Polina maakt nu (landelijk) furore in Amsterdam waar ze in de studio werkt met de bekende Nederlandse fotograaf Arjan Benning. Arjan was aanwezig bij de shoot op Schiermonnikoog.

NDC vroeg ons een vervolg te ontwikkelen op de ingezette brandings- en wervingscampagne voor Leeuwarder Courant. We maakten om te beginnen een clip met een bekende Friese onderneemster, de nieuwe campagnevoorstellen voor zowel Leeuwarder Courant als Friesch Dagblad zijn in de maak.

 

De verdieping

De DAG campagne werd geïntroduceerd rondom het begrip ‘interessant’. Jij als lezer kiest datgene uit wat jij interessant vindt en consumeert dat op jouw manier: via de papieren editie, tablet of smartphone. De verdieping volgde in – wat wij noemen – de 2e laag waarin de DAG nog steeds centraal staat: de gebeurtenissen in elk etmaal of de aankondigingen van dingen die te gebeuren staan. Het accent in de vervolgcampagne verschuift dan naar het begrip ‘samen’ vertaald in de pay-off ‘Samen maken we de DAG’ waarmee het Dagblad van het Noorden haar verbindende, maar ook initiërende rol in de Noordelijke samenleving wil benadrukken. Behalve print en online wordt er ook een film rondom dit thema geproduceerd.

In de verdieping komt ook het aspect ‘werving’ aan de orde. Onze strategie: laat de instrumentele kwaliteit van het totaalproduct Dagblad van het Noorden zien. Communiceer heel duidelijk de toegevoegde waarde van in dit geval de journalistieke backbone van ‘ de krant’, in al haar verschijningsvormen. Van onderzoeksjournalistiek tot en met de colums, van de uitgebreide bijlages tot en met de voor- en nabeschouwingen. Met daarbij het gegeven dat Dagblad Mensen uit het Noorden wil verbinden.