De Ideeën- en Inspiratiecarrousel in Groningen

WAAR HAAL JE ALS MARKETEER ZÉLF DE INSPIRATIE EN IDEEËN VANDAAN? MOET JE CREATIEF ZIJN OM IDEEËN TE KUNNEN PRODUCEREN? HOE HEEFT JE COLLEGA HET AANGEPAKT? ER ZIJN SESSIES, WORKSHOPS EN SEMINARS GENOEG, MAAR DE INSPIRATIESESSIE OP DE MIDDENSTIP VAN FC GRONINGEN GING OVER DE KERN VAN HET VAK; DE MARKT EN JE MERK OPNIEUW UITVINDEN.

Het was een idee van FC Groningen’s marketingmanager Edwin Froma en LC’s aanjager Geerth Boschma: FC Groningen heeft een geweldig groot zakelijk netwerk, een grote sponsorpool en honderden relaties op directieniveau. Genoeg redenen om juist de marketingmanagers van die relaties uit te nodigen om elkaar te ontmoeten en te praten over de kern van het vak. Een nieuwe formule werd geboren: Ninety Minutes of Marketing. Twee presentaties van 45 minuten, een kwartier rust en daarna een derde helft.

140 marketingmanagers in functie kwamen op de eerste inspiratiesessie af die als thema had: Reinvent Yourself. Irene Louwrier sprak over het totaal nieuwe Wildlands en trendwatcher Frank Booij over de veranderingen die er aan gaan komen. En waarom het misging met de Google Glass. Het ging over start ups in de gevestigde ondernemingen, de succesfactoren en de creativiteit die je nodig hebt om nieuwe concepten als Uber, Airbnb en Snapchat uit te vinden.

De grote opkomst en de enthousiaste reacties bevestigden de verwachting: de marketeers van het Noord komen op veel bijeenkomsten, maar rondom het vak zelf, branding, strategie en mediakeuzes zijn te weinig ontmoetingen. De 90 Minutes of Marketing gaat dan ook zeker een nieuwe fenomeen worden, waarbij het in volgende edities zeker zal gaan over de vraag: hoe creatief moet je als marketingmanager eigenlijk zijn?

Als mede-initiatiefnemer van 90 Minutes of Marketing geven we alvast een voorproefje van wat in de komende edities zeker komen gaat. Het is geen harde kwalificatie maar een exercitie die een bepaalde tendens aangeeft. Wij vonden het in elk geval te interessant om voor ons te houden. In de inmiddels beproefde inspiratiesessie van La Compagnie komt dit thema / creativiteit uiteraard ook voorbij, maar dan toegepast op een specifiek onderwerp. Als u geïnteresseerd bent in een vrijblijvende op maat gesneden inspiratiesessie dan is een e-mail aan renate@lacompagnie.nl voldoende!

Ben jij een idee-generator?

Het klinkt als een vrij simpele vraag, maar als je er over nadenkt kan het antwoord vrij ingewikkeld zijn, deels omdat ideeën bedenken niet zomaar een talent is. Het is een verzameling van vaardigheden, eigenschappen en gewoontes waar we niet vaak echt bij stilstaan, zelfs wanneer we ze gebruiken. Hieronder bevindt zich een vragenlijst waarmee je kan meten hoe geschikt je bent voor het ontwikkelen van ideeën. Het resultaat van de vragenlijst is een score, een nummer tussen de 20 en 100. De vragen zijn verdeelt in verschillende thema’s volgens de I-D-E-A principes (Interested, Diverse, Exercised, Agile). Er zijn 20 vragen, voor elke vraag geef je jezelf tussen de 1 en 5 punten. Tel je punten bij elkaar op voor de score. Een perfecte score is 5 x 20 = 100. Blink je uit in één categorie? En een andere wat minder? Wees gerust: maar weinig mensen blinken uit in “idea hunting”.

Inspiratiesessie op maat

Voor bedrijven en organisaties die met ons bureau kennis willen maken houden we regelmatig inspiratie-sessies op maat (de i-sessie). Het is een eigen ontwikkelde methodiek rond het DNA, het merk en de creativiteit t.b.v. van strategische keuzes. Wanneer u een dergelijke sessie vrijblijvend wilt meemaken is een mailtje aan renate@lacompagnie voldoende.