De kracht van MontiPower

MONTI GmbH in Hennef, Duitsland werd groot met een gepatenteerd high-tech borstelsysteem. Waarmee stalen, maar ook andere oppervlakken, tot op de kern worden schoongemaakt. Tegelijkertijd wordt er door een uniek systeem ontelbare minuscule ‘putjes’ geslagen. Daardoor hechten aan te brengen coatings en beschermlagen veel beter waardoor de beschermende functie oneindig veel langer wordt behouden. Werd het zgn ’Bristle Blaster systeem’ aanvankelijk heel groot in de automobielindustrie, nieuwe innovaties maakten de sprong naar veel andere industriële (offshore, onshore) markten mogelijk. Een nieuwe marketingstrategie hoort daarbij. De kracht van MONTI werd geduid door een naamswijziging in de overall communicatie : MONTI werd wereldwijd MontiPower.

De strategie

De hoofddoelstelling is om zoveel mogelijk beslissers in de bestaande en nieuwe werkvelden van MontiPower kennis te laten nemen van de effecten die de systemen teweeg brengen. De enorme toegevoegde waarde van de veel langere bescherming van kostbare infrawerken is daarbij de belangrijkste USP. Een tweede doelstelling is om de innovaties die het bedrijf heeft ontwikkeld te communiceren. Het gegeven dat het gebruik van de systemen niet belastend is voor het milieu is een derde doel. Om deze doelstellingen te realiseren wordt breed ingezet op human-to-human communicatie in diverse relevante media die de verschillende markten bedienen. Internationale beurzen zijn daarbij ook essentieel. Daarbij worden de belangrijke landen waar MontiPower is gevestigd dan wel distributeurs heeft, met opvallende promoties ondersteund.

Het begin; een nieuwe huisstijl

Voor de multinational die MontiPower inmiddels is, ontwikkelden we om te beginnen een nieuwe huisstijl die wereldwijd wordt toegepast. De zogenaamde ‘brushes’ in het logo staan voor enerzijds het ruwe oppervlak van behandelde oppervlakken, anderzijds voor de coating of verflagen die er na behandeling voor aanzienlijk langere tijd hun beschermende werking blijven houden, De verschillende divisies van de MontiGroup kregen hun eigen kleur en bijbehorende duiding. De nieuwe pay-off werd heel toepasselijk; ‘preparation from scratch’ en onderschrijft meteen de hoofdboodschap van MontiPower; wanneer je oppervlakten professioneel prepareert, leg je de ultieme basis voor de beste en meest langdurige bescherming van kostbare infrawerken.

Crossmediaal

Voor bestaande en nieuwe markten werd tevens een nieuw design ontwikkeld waarin de zogenaamde ‘brushes’ een dominante rol spelen. Markten als offshore, onshore, pijpleidingen voor de olie-, gas- en waterindustrie, worden per divisie direct aangesproken waarbij de relevante beeldtaal de basis is. De markten worden geduid met aansprekende beelden van werkterreinen zoals booreilanden, pijpleidingen, on- en offshore installaties.

Een glossy voor de industriële B2B wereld?

Wij geloven niet in BtoB of BtoC marketing maar in de ‘Human to Human Approach’ (mensen, wat ze ook doen, in welke functie dan ook – in hun hart raken met de juiste snaar of argumentatie). Deze visie die ons bureau al jaren met zeer veel succes toepast, resulteerde in een glossy, een human interest magazine waarin het vooral over mensen en hun ervaringen gaat. Over waarom en hoe de producten zijn uitgevonden. Over de mensen achter de belangrijkste wapenfeiten en cases. Met daarbij het accent op de innovaties die het bedrijf recentelijk heeft ontwikkeld. Het magazine kreeg als titel ‘Peak Times’, waarmee – sterk uitvergroot – de ‘pieken en dalen’ die de systemen van MontiPower in materialen teweegbrengen worden geduid. Peak Times wordt strategisch breed ingezet als PR en sales instrument op beurzen, via direct mails etc. etc.