EEN SPECTACULAIR VIRTUAL REALITY PROJECT IN EEN EXPLODERENDE 3D WERELD

DEZE WEEK RONDEN WE EEN OMVANGRIJK VIRTUAL REALITY PROJECT AF VOOR ÉÉN VAN ONZE OPDRACHTGEVERS, DAAROVER LATER MEER. MAAR WAT IS ER AAN DE HAND NU IEDEREEN EEN GROTE BRIL OP LIJKT TE GAAN ZETTEN?

Virtual Reality is iets waar ontwikkelaars al sinds de jaren negentig proberen iets mee te doen op gebied van games. Sega VR en de Nintendo Virtual Boy waren de pioniers, maar er waren nog teveel kinderziektes. Hier kwam rap verandering in toen ene Palmer Luckey in augustus 2012 een campagne op Kickstarter aankondigde. Het werd dé VR bril met de nieuwste techniek en waardig voor de huidige generatie, genaamd Oculus Rift. Luckey had als doel om hiervoor $ 250.000 op te halen, maar binnen slechts 36 uur stond de teller al op $ 1 miljoen. Door de steun van John Carmack, medeoprichter van ID Software en nu werkzaam voor Oculus VR, zou de stand uiteindelijk eindigen op $ 2,4 miljoen. Dit gaf al aan dat er grote interesse was in VR en toen in 2014 Oculus VR werd overgenomen door Facebook (!) was het klaar. Oculus VR had nu het geld en de kennis om van VR een realiteit te maken.

Virtual Reality is benoemd als dé trend voor 2016. Microsoft en Column Five Media noemen VR/Oculus Rift, Snapchat, Periscope en ‘nieuwe zoekmachines’ als ‘trending’, en leggen de nadruk op content marketing, dat 62% goedkoper is per lead dan traditionele vormen van marketing. Hun advies is om doelgroepen nauwlettend te volgen en daar de marketing op af te stemmen. We hielden deze ontwikkelingen de afgelopen jaren nauwlettend in de gaten.

Content New York Times via Virtual Reality…

Dankzij de Google Cardboard en de ‘merk instapmodellen’ begint het nu mondjesmaat door te dringen naar de grotere consumentenmarkt. De mogelijkheden voor VR zijn ongekend en reiken veel verder dan games, waar men in eerste instantie aan denkt. VR geeft merken de kans hun product te laten ervaren, zoals bijvoorbeeld AUDI.

Maar ook om een wereldprobleem werkelijk te laten voelen. De APP NYT VR van de New York Timesbijvoorbeeld brengt human interest verhalen op zeer indrukwekkende manier tot leven.

Wat kun je met Virtual Reality als marketeer?

Veel. In ons geval kregen we de opdracht van onze opdrachtgever Phoenix Contact om een nieuw product op het gebied van overspanningsbeveiliging in Europa, en in eerste instantie Nederland, te introduceren. We stelden voor om dit zeer innovatieve product op een zeer innoverende wijze te introduceren en via een online teasing campagne de doelgroepen uit te dagen ‘een reis te maken door een wereld vol overspanningsgevaar’. Wie de oproep ‘hoeveel spanning kunt ú aan?’ beantwoordt krijgt de Phoenix Contact cardboard op z’n bureau en maakt op spectaculaire wijze kennis met de wereld van dit nieuwe product.

Engineers, inkopers van installatiebedrijven en ontwerpers van installaties downloaden de VR-app op hun smartphone en zetten de smartphone eenvoudigweg in de toegestuurde cardboard. De ‘reis’ heeft alle ingrediënten van een ‘ride’ in een achtbaan, maar gaat in ons geval door steden, via luchthavens, fabrieken, verkeersregelinstallaties en andere kritische locaties waar de stroom uit kan vallen door overspanning als gevolg van blikseminslag en andere storingen. De kenner begrijpt de bedoeling; via de beproefde beveiliging van Phoenix Contact is de complete keten beveiligd.

Nieuws is ook dat ons bureau voor Transcom (1.200 medewerkers) na een bureau-oriëntatie een employer brandingsconcept mag gaan ontwikkelen. Dit beursgenoteerde (Zweedse) bedrijf maakt een enorme ontwikkeling door en is gespecialiseerd in innovatieve customer-relation en communication technieken. Transcom werkt voor diverse wereldmerken.