EMPLOYER BRANDING CAMPAGNE: HET VERVOLG VOOR TRANSCOM

SPELEN CUSTOMER JOURNEYS EN AFTERSALES TRAJECTEN ZICH BUITEN IEDERS GEZICHTSVELD AF?

Voor het tweede opeenvolgende jaar werd onze opdrachtgever Transcom winnaar van de juryprijs van de Nationale klantencontactweek. De hoofdvestiging van TRANSCOM NEDERLAND (een Zweedse beursgenoteerde onderneming) is gevestigd in Groningen waar 1.200 mensen werken die alles te maken hebben met customer journeys en aftersales trajecten. Het bedrijf werkt voor prestigieuze opdrachtgevers, vrijwel allemaal A-merken. Binnen dit bedrijf spelen zich aldus trajecten af die niets te maken hebben met massa-communicatie, maar álles met 1-op-1 contacten met aspirant kopers en kopers met vragen ná de aankoop. Trajecten die steeds meer online plaatsvinden. Het oordeel van de jury sloot prachtig aan bij de profilering van het bedrijf: het speelt in de Superleague van de sport Customer Experience en Aftersales.

De prijswinnaars

De jury van de Nationale Klantcontactweek verkoos Transcom als beste deelnemer aan de week. De deelnemende organisaties zijn beoordeeld op onder andere betrokkenheid van de medewerkers, georganiseerde activiteiten en inzichten op het gebied van continue motivatie van de klantcontactspecialisten.

“Transcom heeft veel punten gescoord met het uitgebreide en gevarieerde programma, de creativiteit van de activiteiten en het enthousiasme van de medewerkers”, was het oordeel van de jury.
Dit is een belangrijk punt voor Transcom. Eerder dit jaar beoordeelden medewerkers Transcom als werkgever met een 8,4. “In de afgelopen jaren hebben we gezien dat tevreden medewerkers de eindklant beter van dienst zijn. Dus door ons team tevreden te houden helpen we ook nog eens onze klanten beter. Dat doen we niet alleen in de Nationale Klantcontactweek, maar juist het hele jaar door”, zegt Joop Evers, managing director Transcom Nederland.

Superleague campagne krijgt vervolg

La Compagnie introduceerde vorig jaar de employer branding campagne ‘Superleague Customer Experience’ voor Transcom. Deze campagne, die ook bij het Zweedse hoofdkantoor zeer werd gewaardeerd en wellicht internationaal wordt geadapteerd, profileert het bedrijf en haar medewerkers in het hoogste segment van bedrijven die zich bezighouden met customer journeys en aftersalestrajecten. De campagne raakt alle facetten van EMPLOYER BRANDING en heeft dus ook alles te maken met de drive van de medewerkers. De campagne communiceert via de metafoor ‘sport en succes’ de doelen van de onderneming en van de individuele units en afdelingen. In alle vestigingen van Transcom zijn de campagne uitingen volop te zien, ook als medewerker ontkom je er niet aan. Nieuwe medewerkers krijgen ook het ‘hoe en waarom’ van de campagne direct mee.

De campagne krijgt vanaf de introductie vorig jaar elk nieuw jaar een thematisch vervolg.

Klant & bureau inspireren elkaar

Customer Journeys bevinden zich in eerste instantie ogenschijnlijk ‘onder de radar’ (product/dienstinformatie via vrienden, volgen van blogs, etc.) maar eenmaal op websites komt men letterlijk in beeld en kan de dialoog c.q. interactie beginnen. Met een opdrachtgever als Transcom krijgt de informatie-uitwisseling tussen bureau en opdrachtgever in dit geval een extra dimensie.

Eerlijk is eerlijk; zelfs bij La Compagnie leefde nog het vooroordeel dat een chatbox op websites snel irritaties veroorzaakt; de Transcom praktijk bij A-merken bewijst anders. Bij de inzet van chatfuncties wordt de presence-time van de bezoeker verdubbeld en de conversie aanmerkelijk verhoogd. De inzet van zgn. ‘chatbots’ staat momenteel volop in de discussie; ook hier heeft Transcom als één van de eersten in dit veld al ervaringen mee (en een oordeel over). Meer informatie over onze EMPLOYER BRANDING CAMPAGNE voor Transcom staat op onze portfolio.