FC Groningen
Redesign huisstijl FC Groningen 2021
La Compagnie, het marketingcommunicatiebureau van FC Groningen, ontwikkelde het concept van het boekwerk waarin vandaag het beleidsplan van FC Groningen wordt gepresenteerd. Hierin is meteen het redesign van de nieuwe huisstijl en dus uitstraling van FC Groningen zichtbaar, waarvoor het bureau de opdracht kreeg.
In de praktijk betekende het dat vaste elementen uiteraard gehandhaafd bleven zoals het logo en de kleur groen, maar dat bestaande basiscomponenten werden aangevuld met elementen die de identiteit van de club verder versterken.
Zo werden de kleuren zwart en paars (bekend van het uitshirt) aan het kleurenpalet toegevoegd, terwijl naast nieuwe, eigentijdse graphics ook duidelijke sporen van ‘grafitti-art’ in de nieuwe huisstijl zijn terug te vinden; een bewuste link naar de talrijke graffiti art van fans in Stad en Ommeland. Ook kreeg de vaste huisletter van FC Groningen, de Proxima Nova een collega-lettertype, de Shatter Plain. Met dit alles werd de totale uitstraling krachtiger en futureproof.
Het nieuwe totaalconcept waarin alle genoemde componenten, is onder meer te zien in het beleidsplan dat vandaag door FC Groningen wordt gepresenteerd. La Compagnie is al 24 jaar het marketingcommunicatiebureau van FC Groningen. Het huisstijlproject stond onder leiding van Art Director Björn Rubingh.

Van eerste divisie naar bekerwinst
We waren natuurlijk al eerder fan, maar onze samenwerking begon toen FC Groningen degradeerde naar de eerste divisie. Onze eerste taak was om meer bezoekers naar het Oosterparkstadion te trekken. We bedachten van alles en vroegen én kregen letterlijk de ruimte van het Nieuwsblad van het Noorden op paginagrote gedichten over onze helden (Durovski, Houtman, etc.) af te drukken. We staken het vuur aan en toen de KNVB de sta-tribunes aan de Zaagmuldersweg-zijde verbood, bedachten we een nieuw soort supporter; de Gompies.
Groene profilering
Was de (marketing) doelstelling de eerste 15 jaar vooral het werven van seizoenkaarthouders en sponsoren; vanaf 1995 werd veel meer vanuit een lange termijnvisie gewerkt. Een nieuw (groen) stadion was daarbij cruciaal voor een gezond voortbestaan van de club. Wat betreft de marketing schoven we meer en meer aan bij de duurzame (energietransitie) ontwikkelingen in Noord-Nederland.
Dit mondde in 2010 uit in de door ons bureau tot stand gebrachte samenwerking met Energy Valley. De Energy Valley Topclub werd het eerste thematische businessmodel waarbij een voetbalclub als marketingvehicle ging werken. Diverse succesvolle groene projecten werden – en worden – vanuit dit concept opgezet.
Thematische benadering
Energy Valley werd dus via FC Groningen het uithangbord van het duurzame denken en doen in Noord-Nederland. Na het Energy Valley succes volgden al ras meer businessmodellen; de Vastgoedlounge, de Agrarische (boeren!) box en recentelijk de Health i Port Lounge. FC Groningen verbindt dus daadwerkelijk business met voetbal en andersom. Het vaak gehoorde thema op zondagmiddag is dan ook: ‘nu ik je toch zie…’
We go way back
Bij onze veelzijdige activiteiten voor FC Groningen worden we geruggesteund door onze jarenlange internationale ervaring met sportmarketing in de ruimste zin van het woord. La Compagnie deed en doet campagnes voor sportmerken, bonden en sportgerelateerde organisaties sinds 1987.
FC Groningen: The Movie
Topsportzorgcentrum
De marketing en communitactie van het topsportzorgcentrum wordt ook verzorgd door ons bureau, evenals de visual identity. Hierover vindt u elders op deze site een aparte case.