Ideeën zijn doorslaggevend

La compagnie

FC Groningen

Van eerste divisie naar bekerwinst

We waren natuurlijk al eerder fan, maar onze samenwerking begon toen FC Groningen degradeerde naar de eerste divisie. Onze eerste taak was om meer bezoekers naar het Oosterpark te trekken. We bedachten van alles en vroegen én kregen letterlijk de ruimte van het Nieuwsblad van het Noorden op paginagrote gedichten over onze helden (Durovski, Houtman, etc.) af te drukken. We staken het vuur aan en toen de KNVB de sta-tribunes aan de Zaagmuldersweg-zijde verbood, bedachten we een nieuw soort supporter; de Gompies.

Groene profilering

Was de (marketing) doelstelling de eerste 15 jaar vooral het werven van seizoenkaarthouders en sponsoren; vanaf 1995 werd veel meer vanuit een lange termijnvisie gewerkt. Een nieuw (groen) stadion was daarbij cruciaal voor een gezond voortbestaan van de club. Wat betreft de marketing schoven we meer en meer aan bij de duurzame (energietransitie) ontwikkelingen in Noord-Nederland.

Dit mondde in 2010 uit in de door ons bureau tot stand gebrachte samenwerking met Energy Valley. De Energy Valley Topclub werd het eerste thematische businessmodel waarbij een voetbalclub als marketingvehicle ging werken. Diverse succesvolle groene projecten werden – en worden – vanuit dit concept opgezet.

Thematische benadering

Energy Valley werd dus via FC Groningen het uithangbord van het duurzame denken en doen in Noord-Nederland. Na het Energy Valley succes volgden al ras meer businessmodellen; de Vastgoedlounge, de Agrarische (boeren!) box en recentelijk de Health i Port Lounge. FC Groningen verbindt dus daadwerkelijk business met voetbal en andersom. Het vaak gehoorde thema op zondagmiddag is dan ook: ‘nu ik je toch zie…’

We go way back

Bij onze veelzijdige activiteiten voor FC Groningen worden we geruggesteund door onze jarenlange internationale ervaring met sportmarketing in de ruimste zin van het woord. La Compagnie deed en doet campagnes voor sportmerken, bonden en sportgerelateerde organisaties sinds 1987.

FC Groningen: The Movie

Topsportzorgcentrum

De marketing en communitactie van het topsportzorgcentrum wordt ook verzorgd  door ons bureau, evenals de visual identity. Hierover vindt u elders op deze site een aparte case.