Food & Foodtrends: de kentering gaat langzaam

NOORDVLEES IN GIETEN IS EEN BELANGRIJKE VLEESLEVERANCIER VOOR NOORD-NEDERLAND. DE ACTIVITEITEN ROND DE TWEE DUURZAME VLEESLABELS DIE ONS BUREAU VOOR HEN IN DE MARKT MAG ZETTEN, GEVEN METEEN OOK EEN BREDERE KIJK OP FOOD & FOODTRENDS EN DE GEVOLGEN VOOR MARKT EN MARKETING IN DEZE SECTOR.

Dat onze massale vleesconsumptie bijdraagt aan de klimaatverandering weten de meeste mensen wel. Maar kan je je dagelijkse stukje vlees toch niet laten staan? Dan is het vooral ook belangrijk dat je wéét wat je eet, dat je weet hoe de reis van datgene dat op je bord ligt uiteindelijk is verlopen. Met de labels Porc D’Or en Boeuf D’Or laat Noordvlees dat heel duidelijk merken. En geeft op de verpakking óók meteen aan welke restaurants dit duurzame geproduceerde vlees op het menu hebben.

Maar je kunt ook klimatariër worden, door de New York Times uitgeroepen tot één van dé trends van 2016. Een klimatariër is iemand die nadenkt over hoe zijn persoonlijke CO2-uitstoot verkleind kan worden zonder daarvoor hele voedselgroepen te laten staan, zoals vegetariërs bijvoorbeeld wel doen. Vlees en vis kan dus wel nog, maar er wordt dan kritisch gekeken wát voor vlees en vis.

Natuurlijk zou het nog beter zijn voor het milieu als vlees helemaal van ons menu verdwijnt, want het watergebruik (er is 15.000 liter water nodig voor de productie van één kilo rundvlees), de stikstofuitstoot en het verlies aan biodiversiteit door het eten van vlees is erg groot.

Maar letten op welk vlees je eet, helpt ook al veel én is stukken haalbaarder voor de meeste mensen.

Een klimatariër zweert ook bij lokaal en seizoensgebonden voedsel, en dat heeft dan weer vooral betrekking op groenten en fruit. Een watermeloen of een bakje frambozen uit een ver land in januari? Niet als het van de klimatariër afhangt.

De verpakking van food gaat de komende jaren veel meer informatie over herkomst en footprint geven dan tot nu toe het geval is. Deze trends zijn behalve bij ons labels Porc en Boeuf D’Or over de hele wereld al meer en meer zichtbaar.

Ook zien we in de horeca langzame verschuivingen, maar hier en daar óók extreme succesvolle signalen. Restaurant ’t Nonnetje in Harderwijk (2 Michelinsterren) kreeg bijvoorbeeld een 9,5 waardering van de culinaire redactie van de Volkskrant voor een vegetarisch menu. Een fragment uit de recensie:

‘Aan tafel knipt de kok er de goudgebruinde spruiten af en vlijt die neer in een crème van aardappel, met gerookte Opperdoezer Ronde-aardappeltjes, schijfjes appel en een schuimige saus van zuurkool. En tatadadááá: daar gaan met een machtige zwaai de poorten naar de groentenhemel open. De gebruinde spruiten, nootachtig zoet, met het rokerige van de Opperdoezer en de zachte frisheid van het zuurkoolschuim: grandioos.’

Wat ons betreft heeft ’t Nonnetje het begrepen; de horeca in Nederland zou veel meer kunnen inspelen op de wereldwijd waargenomen herbezinning op ons eten; je kunt bijvoorbeeld de momentele ‘hamburger-hype’ onder jeugdige doelgroepen niet stoppen, maar je kunt wél kritisch inkopen en daar je goodwill mee verhogen.

De campagne van Porc D’Or richt zich in 2016 ook op de betere (keur)slagers en restaurants in Noord-Nederland.