Fripel

Fripal Drachten vroeg ons een nieuw, circulair geproduceerd merk pellets in de markt te zetten.

Home > Alle cases > Fripel

Het resultaat
van circulair
denken en doen

Vanuit een nieuwe fabriek werd een splinternieuw machinepark geïnstalleerd waar zwerf- en afvalhout tot hoog rendement pellets wordt geproduceerd. Omdat het principe van onze opdrachtgever gebaseerd is op zo kort en lokaal mogelijke aanvoerlijnen bedachten we de naam Nordpellets. In de toekomst kunnen er ook West- Oost en Zuid Pellets in andere delen van ons land worden geproduceerd.

Een nieuw merk met een Noordelijke uitstraling, verpakking en identiteit. Het circulaire productieproces moest ook in de uitstraling worden verwerkt. Daarmee gingen we aan de slag. Het resultaat was een eigenzinnige uitstraling met een hoofdillustratie waarin de Oldehove, Martinitoren en hunebedden werden verwerkt. 

De basis huisstijl rond dit gegeven werd vervolgens verwerkt in brochures, verpakkingen en andere huisstijldragers. Gezien de energieproblematiek verwachten Fripel en wij een gezonde toekomst voor dit jonge merk vanuit een bijzondere circulaire filosofie.

Het resultaat

Soms helpt het geluk je een beetje want tijdens de opstart van het merk Nordpellets van Fripel kondigden de hogere energieprijzen zich eigenlijk al aan. Nadat de splinternieuwe fabriek in Drachten in de eerste fase over de kinderziektes in de productielijn heen was, werd de unieke propositie van het merk (circulair, uit het Noorden, van het Noorden, voor het Noorden) heel zichtbaar. De fabriek en het merk Nordpellets trok veel redactionele aandacht en er ontstond meteen een grote vraag. Succes smaakt naar meer: Fripel heeft inmiddels plannen om meerdere lokale fabrieken in Nederland te openen met hetzelfde concept; hout uit de lokale omgeving verzamelen als transitie naar biobrandstof.