Holland webweek Groningen: wat een mooi succes

DE EERSTE HOLLAND WEBWEEK GRONINGEN ZIT ER OP: BEZOEKERS, DEELNEMERS, SPREKERS, PARTNERS, MEDIA EN BELANGSTELLENDEN WAREN UNANIEM: DIT 4-DAAGSE ICT EN ONLINE FESTIVAL SMAAKT NAAR MEER!

 

Het was de eerste keer dat in Groningen een meerdaags economisch festival werd gehouden. Topeconomen, politici, marketeers en instituten als SER Noord-Nederland mogen dan wel unaniem van mening zijn dat de ICT en creatieve industrie voor Noord Nederland en Groningen een belangrijk speerpunt is en steeds meer zal worden; voor een gezamenlijk statement van deze sector was een lange en gedegen voorbereiding nodig. Na twee en een half jaar was het dan zover en alle betrokkenen, en zeker ons bureau als bedenker en aanjager van het festival, waren natuurlijk wel gespannen.

In de binnenstad van Groningen had Marketing Groningen/City of Talent de citydressing van de Holland WebWeek verzorgd, rondom de locaties was de beurt aan de organisatie (ZieOmmeZijde) zelf. Het Ebbingekwartier met het Infoversum als epicentrum bleek inderdaad het ideale gebied voor het evenement. Sublocaties als Platformtheater (Boterdiep), Nieuwe Kerk en Simplon waren op 3 minuten loopafstand.

De media pikte het evenement uitermate goed op. Jean Paul Taffijn verwoordde het optreden van trendwatcher Vincent Evers goed; Groningen is the place to be als het om het ideale start-up klimaat gaat. Ook Bouke Nielsen was present en citeerde Daan Roosegaarde: ‘zie het als een eerste date, ik kom Groningen helpen’. Hiermee doelde hij op de bodemtrillingen die hij ‘om zou kunnen zetten in positieve energie’ Een mooie uitdaging, wat ons betreft.

Eén van de vele spectaculaire programma-onderdelen was ‘100 meiden leren programmeren’ door de Django-Girls. Op de festival-zaterdag zaten bijna 100 meiden aan de laptops om binnen één dag te leren hoe je een website maakt. Een ander spektakel was de ‘Battle of the Schools’, waarin verschillende teams levensechte cases moesten uitwerken. Winnaar werd de Friese Poort.