La Compagnie

Ideeën zijn doorslaggevend

Ontdek voor wie

Ontdek met wie

Huisstijl

Huisstijl | Gegarandeerd een eigentijds design bij La Compagnie. Een goede huisstijl zorgt voor meer herkenbaarheid. La Compagnie bepaalt, met het logo als uitgangspunt, het kleurgebruik, de typografie en de vormelementen, om zo een eigen stijl te ontwikkelen. Uw design is een visuele weergave van uw corporate identity. Daarnaast zorgt het voor een duidelijke herkenbaarheid naar de doelgroepen en vormt het een efficiëntere manier van communiceren.

We proberen de kern van de organisatie (de identiteit) tot uitdrukking te brengen. Wat is de organisatie (persoonlijkheid)? Wat karakteriseert de organisatie? En wat zijn haar kernwaarden? Als de identiteit is vastgesteld en in ontwerp zichtbaar is gemaakt, vormt de huisstijl de basis voor een consistente vorm van communicatie.

Het draait om een eenduidig beeld van alle visuele middelen, vertaald vanuit een centrale visie. Het is belangrijk om tot de gewenste beleving bij afzonderlijke doelgroepen te komen. Daarnaast richten we ons op herkenbaarheid en proberen we onderscheidend te blijven te midden van de overload aan informatie die iedereen tegenwoordig over zich heen krijgt.

Huisstijl ontwerpen in 7 stappen

Elk logo begint vanuit uzelf of uw organisatie. Vragen als; wie ben ik? Wat doen wij? Wat vinden wij belangrijk? – oftewel – we willen eerst de kernwaarden helder hebben. Uw kernwaarden zijn belangrijke uitgangspunten op basis waarvan wij het ontwerpproces opstarten. Uw kernwaarden vormen de basis voor ontwerpkeuze over kleur, vorm en typografie. Zo zorgen wij ervoor dat uw visuele identiteit en uw huisstijl in lijn ligt met uw organisatie-identiteit. Achter elke huisstijl zit een goed verhaal, namelijk uw verhaal!

Eerste stap: een Logo gebaseerd op kernwaarden

De door ons ontwikkelde i-sessie is een inmiddels beproefde methode om samen concrete stappen te maken die veel energie geven. Dit gaat over DNA, concurrentie, trends en kansen. Hier komen inspirerende inzichten, kantelingen en niet zelden concrete denkrichtingen in het volle daglicht. De identiteitssessie, visueel ingesteld, helpt bij het ontdekken van uw kernwaarden. Daarnaast ondersteund het u bij het schrijven van een merkmissie, merkvisie, slogan en zelfs bij het kiezen van een geschikte bedrijfsnaam.

Tweede stap: de doelgroep & omgeving in relatie tot het huisstijl ontwerpen

Nu we goed naar u en uw organisatie hebben gekeken willen wij ook een goed beeld van de doelgroep en de omgeving krijgen. Uiteraard moet uw logo de doelgroep aanspreken. We gaan samen in gesprek over de verschillen ten opzichte van uw concurrenten. Wat is er opvallend anders aan uw organisatie en hoe gaan wij dit positioneren?

Derde stap: we schetsen conceptlogo’s

Na de sessie en de gesprekken gaan wij met deze input aan de slag. Voor ons betekent dat veel schetsen maken en ideeën uitwerken. Op diverse manieren gaan wij onze concepten verifiëren, willen namelijk weten welke associaties onze ontwerpen oproepen. Wij willen namelijk voorkomen dat er ruimte is voor verkeerde interpretatie van logo en huisstijl elementen.

Vierde stap: we gaan het gekozen conceptlogo verder uitwerken

Het gekozen definitieve ontwerp gaan we nu verder digitaal uitwerken. Professioneel uitwerken betekent dat we het logo digitaliseren, zodat het op elke huisstijldrager gebruikt kan worden. Normaal gesproken is een logo een vector bestand. Een vector bestand kan vergroot en verkleind worden zonder kwaliteit te verliezen. Daarnaast heeft u ook een pixel logo nodig voor alle digitale uitingen. Belangrijk om te weten is dat een pixel logo niet oneindig vergroot kan worden zonder kwaliteitsverlies.

Vijfde stap: vaststellen van de kleuren

We willen dat de kleuren er ongeacht het materiaal waarop het gedrukt wordt er hetzelfde uitzien. Zo zijn er verschillende huisstijldragers die weer zijn uitgevoerd met verschillende materialen. De kleuren van uw huisstijl moeten er altijd hetzelfde uitzien op de verschillende huisstijldragers. Zo zorgen wij namelijk voor uniformiteit in de huisstijl. Daarom worden de kleuren van een huisstijl altijd gedefinieerd in PMS (pantone) coated en uncoated kleuren.

Zesde stap: vaststellen van het lettertype logo

Of wij kiezen voor een modern, klassiek, stijlvol of speelt lettertype hangt natuurlijk af van de uitstraling die wij wenselijk achten. We houden bij het ontwerp rekening met uw uitingen en teksten. Het lettertype heeft een grote invloed op de uitstraling daarom is het kiezen van het juiste lettertype enorm belangrijk.

Zevende stap: Voorwaarden vastleggen in een huisstijlhandboek

Uw huisstijl leggen wij in een huisstijlhandboek vast. In een goed huisstijlhandboek staan uw logo, kleurcodes, lettertypes en de wijze waarop uw huisstijl gebruikt moet worden. Uw huisstijl moet voor iedereen herkenbaar zijn. In alle communicatie moet uw huisstijl worden doorgevoerd. Uw doelgroep zal de stijl, mits deze telkens terugkomt, al snel gaan herkennen. Consistentie in hoe en wat u communiceert is daarbij belangrijk.