Klassiekers

UNIVÉ, GAASTRA & TWINLIFE GAVEN WE HET MARKETINGFUNDAMENT OM DOOR TE GROEIEN NAAR TOPPOSITIES IN HUN MARKT

Legendarisch

De klassiekers zijn de ‘geruchtmakende’ operaties waarmee La Compagnie vrijwel direct na haar start het fundament heeft gelegd voor wat het bureau nu is. Het zijn de grote merkintroducties van de verzekeraar Univé (toen nog DLG/NOVO), Twinlife van Ronald en Frank de Boer, Gaastra ‘uit Sneek’ en Lotto Italian Sport Design SA, Montebelluna, Italië. En niet te vergeten het Europees Goud dat we wonnen met een sales-promotion campagne voor Sony.

 

Christiaan Escher

Jarenlang werd het Univé logo met de appel & peer gevoerd. Daar zijn we natuurlijk trots op. De uitvoering was in een nonchalante tekenstijl, ontleend aan de door ons ingevoerde tekenstijl waar álle uitingen van Univé zich sterk mee onderscheidden van alle andere maatschappijen. De Amsterdamse kunstenaar Christiaan Escher tekende letterlijk voor alle uitvoeringen. Het is, laten we eerlijk zijn, doodzonde dat deze unieke lijn is verlaten.

 

Daar plukt u de vruchten van

Aan het appel & peer logo van Univé ligt de volgende gedachte ten grondslag: wij vonden destijds de fusie tussen direct writer DLG Assen en NOVO met haar 30 kantoren niet logisch bij elkaar passen. Wij vonden deze combinatie, net als appels en peren, onvergelijkbaar met elkaar. Maar, zeiden we, als het het dan tóch moet, laat de consument de vruchten er van plukken. Op die manier is de thema zin ‘daar plukt u de vruchten van’ geboren. Van een fusie die dus eigenlijk niet kon… maar goed is gelukt. Vanaf de start mochten we in 12 jaar tijd meehelpen Univé naar de bijzondere (en voorname) marktpositie brengen die de Onderlinge nu inneemt.

 

Twinlife

Frank & Ronald de Boer gaven het merk Twinlife een grote duw in de rug bij de start. Beide broers, toen net voor de overgang naar FC Barcelona, waren zelf aandeelhouders en zagen het merk een geweldige start maken. Ons bureau bracht de productie en sales onder bij het textielbedrijf van Gauke Poelman, die nu – jaren later – de eigendomsrechten van het succesvolle merk alleen heeft overgenomen, na een kort verblijf van het merk bij Euretco.

 

Romario niet filmen vandaag, Romario moe

Meer dan zeven jaar werkten we voor het Italiaanse sportmerk Lotto Italian Sportsdesign, waarvan een aantal jaren wereldwijd. Beroemd werden de campagnes, tv commercials en internationale salesacties met Oranje, Frank Rijkaard, Ruud Gullit tot en met Boris Becker. Anekdotisch is de dag dat we zouden gaan filmen met Romario de Souza Faria, toen spelend bij PSV. Een Engelse filmploeg was op ons verzoek met speciale camera’s over het Kanaal naar Veldhoven gekomen om met Romario te filmen. Een zaakwaarnemer echter deed open met de gevleugelde tekst: ‘Romario niet filmen vandaag, Romario moe’. Lotto Italian Sportsdesign bracht ons bureau in de internationale wereld van sportmarketing, sponsoring en sponsorcommunicatie.

 

Gaastra

De rechten van Gaastra kwamen begin jaren negentig in handen van XTend uit Wierden, waarvan de toenmalige directie de merknaam een jaar op proef mocht ‘huren’ van de weduwe. We maakten collectiebrochures en de eerste watersportzaken kochten hele collecties vanaf de folder. De introductie was stormachtig, de watersporter dacht dat hij – hoe anders dan met Helly Hansen en Musto – met een merk van eigen bodem (Friesland) te maken had. De marketing gebeurde echter in Wierden & Groningen, de productie in Azië.