Ideeën zijn doorslaggevend

La compagnie

Transcom

TRANSCOM IS EEN WERELDSPELER OP HET GEBIED VAN CUSTOMER EXPERIENCE EN CUSTOMER JOURNEY MARKETING

It all started in Sweden…

Het hoofdkantoor van Transcom bevindt zich in Zweden, de Nederlandse vestiging in Groningen is met haar 1.200 medewerkers zeer belangrijk in de internationale keten. Transcom werkt voor belangrijke en prestigieuze internationale opdrachtgevers waaronder grote providers en een smartphone-brand. Het bedrijf is gespecialiseerd in het helpen sturen van customer journeys en hoogkwalitatieve aftersales processen. Omdat customer journeys vandaag de dag vooral online plaatsvinden heeft het bedrijf een grote kennis van processen die zich eerst vooral letterlijk ‘achter de schermen’ – in huiskamers, op tablets en smartphones – afspelen.

Customer Experience Super League

Voor het middelmanagement – en zeker ook de 1.200 medewerkers – ontwikkelden wij het thema ‘Customer Experience Super League’, een thematiek die communiceert dat het bedrijf op haar vakgebied met haar medewerkers in de allerhoogste afdeling wil spelen en daarin ook de toppositie wil innemen. Dit stelt eisen aan zaken die voor de hand lijken te liggen; teamspirit, scorend vermogen, tactiek en strategie.

Transcom is een wereldwijde specialist op het gebied van customer journey en aftersales processen. Processen die zich vandaag vooral online afspelen. Het was een uitdaging om de grote specifieke kennis op dit gebied – die direct aspecten van marketing raakt – over te brengen op in eerste instantie de 1.200 medewerkers van het bedrijf.

 

 

Work hard, play hard, together

Transcom werkt internationaal in de Europese tijdzone. Dat betekent dat medewerkers meerdere talen spreken (lees: schrijven!) en vaak worden native speakers gekoppeld aan specifieke landen. In het chat en mailverkeer zijn behalve deze skills een grote kennis van customer journeys – consumenten gedragingen – vereist. Plus de nodige concentratie wanneer men contact heeft met klanten of potentiële klanten. Het is als het ware topsport en deze metafoor is dan ook gebruikt in het campagnethema.

De beeldtaal van deze employer branding campagne toont steeds inspirerende foto’s van momenten in de sport wanneer het er op aan komt; daar waar uiterste concentratie en inzet vereist is.

 

 

Part of the team

De campagne heeft een meerjarenkarakter en wordt ondersteund door een magazine, grote billboards en een persoonlijk teamplayers passport voor de medewerkers. De kick off werd ingeleid door een korte introfilm, waarna alle medewerkers een ‘sporttas met inhoud’ kregen uitgedeeld.

Het vervolgtraject bestond – en bestaat – uit trainingen, seminars, clinics en uitgebreide evaluaties. Inmiddels is de campagne in fase II beland: de verdieping. De inhoud daarvan concenteert zich op strategie en tactiek. Ook krijgt nadat de campagne in Zweden is gepresenteerd mogelijk een internationaal vervolg.