Ver weg en toch dichtbij: WK Wielrennen 2020

WE MOGEN DAN OP VEEL GEBIEDEN VAN MARKETING EN COMMUNICATIE ACTIEF ZIJN, HET NADERENDE BID VOOR HET WK WIELRENNEN 2020 SPREEKT VEEL MENSEN UIT ONZE REGIO TOT DE VERBEELDING. DEZE WEEK WERD HET PLANBOEK DOOR ONS AFGEROND, WE TONEN ENKELE FRAGMENTEN DAARUIT.

reclamebureaugroningen-wk-wielrennen-2020-marketing-campagne-communicatie
reclamebureaugroningen-wk-wielrennen-2020-groningen-drenthe-stichting-idee-verbinden

In het kort

Behalve de Stichting WK Wielrennen Groningen – Drenthe 2020, met Dick Heuvelman en Albert Kerstholt als mannen van het eerste uur, is er inmiddels een projectbureau. Het officiële bid moet 1 januari 2017 bij de UCI binnen zijn, tot die tijd zijn er verschillende fases waarin de organisatie(s), werkgroepen, gedetailleerde planvorming en last but not least, het financiële plan rond moeten zijn. Het bijzondere van het plan is de sociaal/maatschappelijke component, de zogenaamde ‘legacy’. Dit houdt in dat álle bewoners in de betrokken provincies er iets aan hebben en de gemeenschap er waarde aan overhoudt. Dat kunnen bijzondere fietspaden zijn, dat kunnen ook concepten zijn die het mogelijk maken om iedereen op de fiets te krijgen; van hoog tot laag, van rijk tot arm, van fanatieke renners tot recreanten. En… van autochtone bewoners tot nieuwkomers in onze regio. In de, door ons bureau ontwikkelde, huisstijl is ‘het grote verbinden’ duidelijk gemaakt door het bindende lijnenspel; het WK Wielrennen 2020 verbindt dorpen met steden, mensen met werkplekken, mensen met mensen. Vooralsnog is de uitdaging en de ambitie groot: 9 dagen lang zijn miljoenen en miljoenen mensen vanuit de de gehele wereld dagelijks live verbonden met onze regio.

Groningen Bereikbaar op de Promotiedagen

Tijdens de Promotiedagen was onze opdrachtgever, de samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar, opvallend aanwezig. La Compagnie ontwierp de gezamenlijke stand, waarin ook Aanpak Ring Zuid en het OV Bureau Groningen-Drenthe participeerde en informeerde. Live aanwezig waren ook twee leden van de vriendengroep van Groningen Bereikbaar, de Kubies. Deze characters maken het brede publiek op een andere wijze attent op de vele veranderingen die gaan komen om Groningen beter bereikbaar te maken. Het stimuleren van het fietsgebruik is daar één van de onderdelen van. Op de stand werd een volstrekt nieuw vervoersmiddel gepresenteerd; de ‘Kubike’, die je vervolgens kon winnen. Op de stand was ook een grote maquette aanwezig en een overzichtskaart met alle geplande veranderingen. De stand trok 2 dagen tot ’s avonds laat veel belangstelling. Tijdens deze dagen liep er gelijktijdig een campagne waar bezoekers aan de Promotiedagen werden uitgenodigd om gebruik te maken van de gratis pendelbussen vanaf P&R Haren en Hoogkerk. Voorafgaand aan de Promotiedagen was de livegang van de kakelnieuwe website van Groningen Bereikbaar. Deze site werd ontworpen door onze designstudio en gebouwd door The FactorE. Deze nieuwe site sluit aan bij de huisstijl van Groningen Bereikbaar en biedt de (vele) informatie duidelijk aan. Ook is het momentele device-gedrag ‘mobile first’, mede aanleiding voor de nieuwe aanpak. De beeldtaal van de nieuwe website van Groningen Bereikbaar kenmerkt zich door de toepassing van de ‘gedempte’ foto’s waarvan de kleurenrasters zijn afgeleid van de basiskleuren van de huisstijl. Ook is de kubistische vorm van de huisstijl nu consequent doorgevoerd. De onderdelen Zuidelijke Ringweg en Groningen Spoorzone zijn hier nu ook in geïntegreerd.