Vergeten: Muziek = Content

CONTENT IS KING, ROEPEN WE TEGENWOORDIG HEEL HARD. OM VERVOLGENS MEESTAL HET VOLGENDE LIJSTJE TE MAKEN WAARUIT DIE CONTENT DAN MOET BESTAAN: INFOGRAPHIC, BLOGPOST, ARTIKEL, VIDEO, CARTOON, PODCAST, WHITEPAPER EN EBOOKS. OPVALLEND: MUZIEK WORDT DAARBIJ NOOIT GENOEMD…

Content moet waarde toevoegen aan je boodschap en/of merk. Daarvoor is Storytelling – nu veel gehyped – al sinds mensenheugenis een goede methode. Met verhalen voeg je waarde toe en verhalen dragen emotie over. Je gaat daardoor van ratio naar emotie. Belangrijkste doel hierbij is om de houding van consumenten te veranderen door hen iets te vertellen wat hen raakt. Storytelling gebeurt veel door middel van filmpjes. Steevast worden de volgende de vier componenten voor goede storytelling genoemd: de boodschap, het conflict, de karakters en het plot. Een vergeten component daarbij is absoluut: de (achtergrond) muziek. We proberen via de gekozen muziek, emotie te creëren bij de ontvangers. Retro-muziek wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt, om zoete jeugdsentimenten op te roepen. Muziek maakt dat er positieve emoties loskomen waardoor er associaties ontstaan met producten en sferen. Verschillende neurowetenschappelijke onderzoeken (o.a. Ashley Burgoyne) geven dat keihard aan. Zo kozen ook Delta Lloyd – Boom Car – “ You can win if you want” en Coca Cola met “You don’t know what it’s like” (Bee Gees) niet voor niets déze nummers …

Onze vriend Ilja Gort is nu bekend van de La Tulipe en Slurp! wijnen – maar vergaarde zijn fortuin door zijn muziekcomposities. Door met zorg gekozen of gecomponeerde muziek wordt de toegevoegde waarde van boodschappen enorm versterkt. Wat ons betreft is content king, technology vervolgens queen, maar music… is the hero.

Muziek loopt als een rode draad door de historie van ons bureau, ons dagelijks werk en geeft voeding aan veel anekdotes.

Zo organiseerden we voor Roland Musical Instruments een opmerkelijk pianoconcert. Uitvoerenden waren het Haags Symfonie orkest en toppianist Georgio Avantini uit Milaan. Behalve het publiek dat geïnteresseerd was in o.a. de vertolking van piano concert no. 21 van Mozart, was er een groep kritische journalisten op de eerste rij.

Bijzonderheid 1: ze waren geblinddoekt. Bijzonderheid 2: na elk onderdeel moeten zij opschrijven wat ze hadden gehoord. Een akoustische Steinway & Sons óf een Roland digitale piano.

Het evenement werd een geweldig PR succes voor Roland en vanaf die tijd is het thema ‘muziek’ nooit meer weggeweest bij La Compagnie. Op een gegeven moment werd er uit het 32 koppen tellende bureau zelfs een huisband geformeerd die een heuse CD uitbracht.

Onze affectie met muziek wordt ook onderstreept door ons jarenlang partnership met Swingin’ Groningen. Een Open Air muziekfestival dat alweer jaren bijdraagt tot een diversiteit en festivalisering van de Stad Groningen. Tijdens dit driedaags festijn wordt m.m.v. het Prins Claus conservatorium ook ruim aandacht gegeven aan muziektalenten middels een contest. De huidige editie is van 16 t/m 18 juni op diverse hotspots in het hart van de stad. Dit jaar treedt o.a. de funksensatie PBUG op. Het volledige programma vind je op SWINGINGRONINGEN.NL!